Situant el projecte

Las tecnologías de información, junto con la habilidad de usarlas y adaptarlas, son el factor clave para generar y tener acceso a riqueza, poder y conocimiento en nuestro tiempo.

Manuel Castells

Aquesta ha estat una de les idees clau de tot el dia.

Hem començat a les 8,30, en un centre de tallers y reunions situat al sud de la ciutat, els participants eren 28, de tot arreu del país i són, en paraules del Ramiro, la força de xoc de les accions de formació que el ministeri fa vers els mestres.

Aquestes persones començaran a fer formació a partir de primers de juliol, durant tres setmanes capacitaran tecnologicament a 22 mestres de cada escola de 67 telecentres ja existents. Aquests formadors faran parella amb un formador tecnológic i actuarán de manera intensiva en 6 dels 9 departaments. Els continguts són els móduls de l’Ordinador Practic (la versió 2, Ubuntu) més una capacitació sobre l’us del portal dels telecentres.

El projecte dels TEC, està ja força definit i sera basicament una xarxa de telecentres posada en les escoles, en les unitats escolars, que són grans agrupacions de escoles de primaria y secundaria, algunes poden ser molt grans (tenir més de 1000 alumnes). La vocació de servei comunitari l’expressent clarament, però no serà una prinoritat. Inicialment el repte serà aconseguir que, posem per cas una unitat escolar de 500 alumnes, es reparteixi organitzadament l’us d’un telecentre de 25 màquines i en tregui rendiment.

A part de presentar els telecentres i el portal associat, s’ha parlat molt de la gestió de tot plegat. Venen d’una experincia de reforma educativa fallida i els aspectes relacionats amb les dinámiques de implantació, gestió i sostenibilitat, han ocupat bona part del día.

Algunes dades significatives

  • Hi han muntats 122 telecentres, dels quals solament 9 tenen accés a internet.
  • En els próxims mesos en muntaran 136 més.
  • Han tret a concurs la conectivitat de 200 telecentres, serà via satel.lit peròd en una modalitat més eficient, el Wimax, que és com una Wi-Fi, però molt més potent.
  • A molts llocs dels pais, no es pot implementar un telecentre perquè no hi ha electricitat. Altres departaments estant fen accions de instalació de panells solars per tal d’electrificar les comunitats més aïlllades.
  • En alguns llocs tenen un gran respecte pels equips: fan un curs i els tornen a guardar a les caixes.
  • El sou d’un mestre es al voltant dels 100 euros mensuals, per una jornada de 4 hores. La majoria fan matí i tarda (doble sou). Els responsables manifesten qu així és molt difícil demanar que a sobre es formin i planifiquin.
  • Han iniciat un procés de definició de quines són les comptencies basiques en tecnoloia que alumnes i mestres han de tenir. La proxima setmana un grup de la UB, fan amb ells un focus-group per ajudar-los a definir-les.
  • Existeix 36 cultures significatives al país.
  • En dades dels 2004, solament un 3% dels bolivians accedeix a internet i només un 10% te ordinador a casa seva. En les zones rurals, aquest numeros són cero. Això és divisoria digital.
  • El telecentre estarà governat pel comité local de gestió, integrat per un representant municipal, el director o un mestre, un representant de la comunitat, un alumne i el lider tecnologic (asimilable al dinamitzador)

Demà més

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s