Educació i comunitat

Avui ha estat un dia fantàstic. Ens l’hem hagut de currar fins al final, però un sigut un dia fantàstic.

He començat el matí molt cansat, portem ja molts dies fent jornades de treball de 12 hores, lluny de casa i un ja comença a notar una barreja d’enyorament i de cansament. Bé, res que un matecito de coca no pugui arreglar.

A primera hora hem plantejat l’aspecte comunitari dels TEC, és el darrer gran tema que ens quedava. Aquest és un projecte ple de imprecisions, ahir n’abordàvem algunes, com el treball del comitè de gestió i avui enfoquem la dicotomia educatiu/comunitari, present en el mateix nom del projecte (TEC=Telecentro Educativo Comunitario). Els TEC volen ser telecentres que facin comunitat però el pes d’estar ubicats en unitats educatives i dependre dels Ministeri d’Educació, pot escorar el seu funcionament en una orbita purament escolar.

Per ajudar-nos a enfocar el tema, a primera hora a vingut l’Arturo Miranda de la organització AOPEB, que forma part de la Red TicBolivia. Ens ha explicat un exemple de funcionament d’una petita xarxa de telecentres que funcionen en el marc de les cooperatives d’agricultors. Ha funcionat com un bon exemple de treball comunitari. Hem arrodonit la reflexió a partir de la dinàmica de la línia, que ha plantejat la dicotomia educatiu/comunitari i ha permès una hora de debat a peu dret (com a mi m’agrada!!!).

Arturo explicant la xarxa comunitaria AOPEB

Arturo explicant la xarxa AOPEB

Idees per treballar la comunitat

Idees per treballar la comunitat

Educatiu o comunitari?

Educatiu o comunitari?

Els resultats plantegen superar l’aparent dicotòmica, remarcant el paper fortament comunitari que les Unitats Educatives tenen en el context rural. Dit d’una altra manera: l’escola forma part de la comunitat, per tant educar o fer treball comunitari no són aspectes contraposats sinó qualitats complementaries del projecte.

Altra cosa és plantejar quins usos pot tenir el telecentre més enllà del recinte escolar o dit d’un altra manera, com obrir el telecentre a la comunitat en general. A partir d’aquestes reflexions, s’han elaborat algunes propostes pràctiques de interacció del TEC amb la comunitat.

La Marta, amb el dinamisme habitual en ella,  ha cobert la segona part del matí proposant tota una bateria de recursos per treballar amb els nens i joves en el telecentre. S’ha recolzat en les aportacions de la Judit de Chaski i de la Irazema de  Cognos, organitzacions de la Red TicBolivia amb força experiència de treball de les TIC al món escolar. També hem vist una presentació del portal Educabolivia a càrrec de la Mariana.

Propostes a dojo

Propostes a dojo per a nens i mestres

La Judit i els planetes

La Judit i els planetes de Chaski

Educabolivia de mà de la Mariana

Educabolivia de mà de la Mariana

La tarda ha servit per realitzar un esbós de la programació educativa que s’haurà de desenvolupar en el territori. Els nostres alumnes seran els formadors dels membres dels comitès de gestió dels TEC. Després de tot el treballat fet durant la setmana, ara es tractava de dibuixar un primer esquema de treball que els servís per a estructurar l’acció.

Hem clos la part lectiva amb una valoració en dues parts: una formal, on els participants contesten un qüestionari individual de preguntes tancades i obertes i una ronda de valoració informal i socialitzada, on tothom ha parlat i ha dit la seva.

Els primers resultats d’aquesta valoració han reflectit l’alt nivell de la feina feta, remarcant el dinamisme i la novetat en els continguts treballat. Com a propostes, quasi tothom plantejava fer activitats que mostrin la aplicació pràctica de les TIC en les que ells puguin trastejar amb la tecnologia. Prenem nota de tot per poder tenir-ho en compte per a la propera cita de finals d’octubre.

Programan el treball

Programant el treball

Darrers detalls

Darrers detalls

Evaluant les jornades

Avaluant les jornades

Així que estem molt contents dels resultats aconseguits. D’aquí a poques hores la festa final: La noche de talentos (la veritat que encara no tenim clar quin “talento” mostrarem…)

Marta i Mariana

Marta i Mariana, enteniment al quadrat

Miquel front la càmera

Miquel i la càmera, que cruel és la fama

La Marta no perd detall

La Marta no perd detall, després li toca

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s