Debat sobre la sostenibilitat del telecentre

tc-sostenibleAbans d’ahir vaig tenir l’oportunitat de participar en el fòrum d’organitzacions llatines de telecentres, que cada dijous, i de la mà de Telecentre.org, es converteix en una hora d’intensa i agradable tertúlia entorn a un tema. El d’abans d’ahir va ser sobre “la sostenibilitat del telecentre”

Com a convidada especial, Catalina Escobar, de la Corporació Makaia, de Medellín, Colòmbia, ens va fer una introducció basada en el seu coneixement en la dinamització de la xarxa de telecentres colombians i en la seva experiència al capdavant del curs d’e-learning sobre empresarisme social per a telecentres, realitzat  l’octubre passat per la Telecentre.org Academy de Colòmbia.

El resum del que es va parlar, ja el va fer molt bé la Silvia Caicedo, així que m’agradaria compartir amb tots alguna idea i alguns materials que poden ser d’interès. Per exemple, quan parlem de sostenibilitat, sempre ens ve al cap, l’economia, els diners, l’eterna preocupació. Catalina exposava que de fet, hi ha 4 sostenibilitats a tenir en compte per a la viabilitat d’un projecte de telecentre comunitari:

  • La sostenibilitat econòmica, o comptar amb els recursos necessaris per seguir funcionant, el que implica diversificació dels ingressos i bona administració de les despeses. En resum, comptar amb un pla empresarial.
  • La sostenibilitat social, la qual preveu, en un context comunitari, l’empoderament del telecentre per part de la comunitat on es desenvolupa. És a dir, com ser, en el nostre entorn, socialment rellevants.
  • La sostenibilitat organitzativa, política, o la que mana, per exemple, d’una bona capacitació professional del dinamitzador, o d’una organització acollidora ben conjuntada. Es tracta de proveir mecanismes de governança democràtica.
  • La sostenibilitat tecnològica, o la disposició d’una tecnologia adequada a l’entorn social del telecentre i que respongui eficientment a les necessitats de la comunitat. I el més important: com mantenir tot això funcionant correctament.

El corol lari de tot això, és que més enllà de la intensitat amb que apliquem cada una de les “sostenibilitat”, les quatre són imprescindibles ja que es recolzen entre elles. No serveix de res tenir molts diners si el telecentre és buit, o tenir grans idees i cap recolzament social o polític.

Van circular alguns documents, com els aportats per Catalina (Guia de sostenibilidad i Estratégias de sostenibilidad), el que va ser utilitzat en un grup de treball a la trobada de la Xarxa Connecta del 2006, o aquest Manual telecentros comunitarios en África, document de la UNESCO, una mica antic, però segurament útil.

Podeu seguir aquest debat i els anteriors en comunitat llatina de telecentros.org.

One thought on “Debat sobre la sostenibilitat del telecentre

  1. Retroenllaç: El cost dels telecentres a Catalunya « La Mongetera

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s