Boles, dubtes i plomes

plomes

Llegeixo avui a El Periodico un titular sentenciós: Internet, la fàbrica de boles. Aquesta contundent afirmació es basa en un altra noticia apareguda a la web de l’Asociación de Internautas que afirma que un 70% dels internautes te dificultats per diferenciar una noticia certa d’un bola en les noticies que pareixent a Internet.

La dada segurament és certa i també  segurament no m’haguera cridat l’atenció si no fos que ahir vaig veure The Doubt, la pel.lícula on la genial Meryl Streep i el també genial Philip Seymour mantenen un intens duel dialèctic entorn a la pederàstia en els col·legis catòlics nord-americans dels anys 60. Cap a la segona meitat, el personatge que encarna Philip Seymour, fa un sermó en la missa on parla de la difamació i la compara a estripar un coixí de plomes i escampar-les al vent: després serà impossible restituir totes les plomes al seu lloc original dins el coixí.

Així el titular de El Periodico actua de la mateixa manera, escampa les plomes de la desconfiança: Internet “només” fabrica boles es pot fàcilment inferir. Estic segur que fora igualment possible un titular tipus “Premsa escrita, la fàbrica de boles” i es raonable pensar que  el 70% dels hipotètics llegidors del titular se’l creurien i guardarien per a consum personal aquesta ploma acrítica i difamatòria.

I al final, igual que en la pel·lícula, ens quedarem cadascú amb la nostra certesa, que només serà una forma d’eludir el dubte. I tant de bo que fos tant fàcil de destriar com a Internet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s